Παρασκευή, 30 Απριλίου 2010

10 χρόνια GPS

Το πάτημα ενός και μόνο κουμπιού πριν από δέκα χρόνια και πιο συγκεκριμένα τη νύχτα από την 1η προς τη 2η Μαΐου 2000, αρκούσε για να τα αλλάξει όλα. Ηθικός αυτουργός, ο ίδιος ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Bill Clinton, ο οποίος με την κίνησή του αυτή σταμάτησε δια παντός τα προβλήματα που δημιουργούσαν τα σήματα των δορυφόρων των Global Positioning Systems (GPS). Η επονομαζόμενη „Selective Availability“ τέθηκε σε λειτουργία από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, προκειμένου να δυσχεραίνει τη λειτουργία των εχθρικών οπλικών συστημάτων.

Η απόφαση του Clinton να απενεργοποιήσει το GPS interference signal, βοήθησε ουσιαστικά στη ραγδαία ανάπτυξη και καθιέρωση της φορητής δορυφορικής πλοήγησης.

Δυναμική ανάπτυξη της πλοήγησης
«Σήμερα η πλοήγηση αποτελεί ένα προϊόν υψηλής τεχνολογίας. Παρόλα αυτά όμως η τεχνολογία στο συγκεκριμένο τομέα συνεχίζει να εξελίσσετε με γοργούς ρυθμούς και να προσφέρει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και τις επόμενες δεκαετίες», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κος Johannes Angenvoort, Executive Vice President του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης της NAVIGON. «Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα της Ευρωπαϊκής επιτροπής, παγκόσμια αγορά της δορυφορικής πλοήγησης θα φτάσει το 2025 στα 236 δις Ευρώ. Το 2005 η αγορά αυτή έφτανε σε μέγεθος, μόλις τα 60 δις Ευρώ.»

Η ιστορία όμως της δορυφορικής πλοήγησης ξεκινά πριν από περίπου 50 χρόνια. Το 1960 τέθηκε σε τροχιά ο πρώτος δορυφόρος πλοήγησης, που έφερε το όνομα Transit 1B. Το γεγονός αυτό ήταν που σηματοδότησε την έναρξη της ανάπτυξης συστημάτων δορυφορικής πλοήγησης (Navy Navigation Satellite Systems), τα οποία αρχικά χρησιμοποιήθηκαν από το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ, για την αναχαίτιση και διευθυνσιοδότηση των πυραύλων.

Επειδή όμως το πρώτο αυτό σύστημα δεν ήταν σε θέση να προσδιορίσει με μεγάλη ακρίβεια τις θέσεις, αναπτύχθηκε τη δεκαετία του ’80, από το αμερικάνικο υπουργείο εθνικής άμυνας, ένα νέο, πιο εξελιγμένο σύστημα: Το Global Positioning System (GPS) που χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα για τον εντοπισμό θέσεων.

24 δορυφόροι σε έξι τροχιές
Η δορυφορική πλοήγηση απελευθερώθηκε προς χρήση από το ευρύ κοινό, το 1983, δίνοντας σημαντική βοήθεια στις πάσης φύσεως επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιών, αλλά και μεταφορών. Επιπλέον αρκετοί ήταν οι επιστημονικοί τομείς που επωφελήθηκαν από την εν λόγω τεχνολογία.

Ωστόσο το GPS interference signal, του αμερικάνικου στρατού, δεν έδινε το επιθυμητό αποτέλεσμα ακρίβειας όσον αφορά στη θέση, κάτι που τεχνικά όμως ήταν δυνατό. Με μία απόκλιση γύρω στα 100 μέτρα η τεχνολογία GPS για φορητή πλοήγηση, έδινε ακόμη πιο ακριβή αποτελέσματα για τον εντοπισμό θέσεων. «Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 τέθηκαν οι θεμέλιοι λίθοι για την ραγδαία ανάπτυξη που γνωρίζει σήμερα ο τομέας» συμπληρώνει ο κος Angenvoort.

Η NAVIGON παρουσίασε το 1996 το πρώτο δυναμικό σύστημα πλοήγησης GPS με το χαρακτηριστικό όνομα «Autopilot». Τέσσερα χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε το πρώτο φορητό σύστημα πλοήγησης για Pocket PC P1. «Οι βελτιώσεις του σήματος GPS το 2000 αποτέλεσαν και την έναρξη μιας ανάπτυξης φορητών εφαρμογών πλοήγησης, όπως τις γνωρίζουμε σήμερα».

Η τρέχουσα κατάσταση στον τομέα της πλοήγησης
Πλέον όσοι δραστηριοποιούνταν στην ανάπτυξη συστημάτων πλοήγησης, μπορούσαν να κάνουν χρήση όλων των τεχνικών δυνατοτήτων που παρείχε η δορυφορική τεχνολογία. Εν τω μεταξύ πολλά πράγματα άλλαξαν: Όλο και πιο αποδοτικά και αξιόπιστα προϊόντα που βασίζονται στο GPS, κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά.

Συσκευές πλοήγησης, όπως αυτές της NAVIGON μπορούν να ορίσουν και να σχεδιάσουν βέλτιστες διαδρομές, λαμβάνοντας δεδομένα σε πραγματικό χρόνο μέσω Internet, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται πληροφορίες όπως η κίνηση στους δρόμους, εξεύρεση θέσεων στάθμευσης, ακόμη και δικτύωση με φίλους. Αρκετά είναι πλέον και τα Smartphones που διαθέτουν στον βασικό εξοπλισμό τους την τεχνολογία GPS.

Το μέλλον διαφαίνεται λαμπρό
Μπορεί το παρελθόν των 50 ετών να δείχνει τη ραγδαία ανάπτυξη του τομέα της φορητής δορυφορικής πλοήγησης, το μέλλον ωστόσο διαφαίνεται ακόμη πιο λαμπρό.

Το 2013 πρόκειται να λειτουργήσει για πρώτη φορά η ευρωπαϊκή εκδοχή του αμερικάνικου συστήματος GPS. Το project „Galileo“ αποτελεί μια συνεργασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκή Οργάνωσης Διαστήματος (ESA) καθώς και διαφόρων μη Ευρωπαϊκών χωρών όπως η Κίνα και η Σαουδική Αραβία.

Το σύστημα έχει ομοιότητες με το αμερικάνικο GPS, ωστόσο προβλέπεται να λειτουργεί με μεγαλύτερη ακρίβεια εντοπισμού που θα παρουσιάζει μηδαμινές αποκλίσεις που θα φτάνουν μόλις τα τέσσερα μέτρα και λίγα εκατοστά. Σημαντικό κριτήριο, σύμφωνα με τον κο Angenvoort, θα αποτελεί και μελλοντικά η αξιοπιστία των συσκευών όσον αφορά στον εντοπισμό των θέσεων: «Εκτός από την ακρίβεια εντοπισμού θέσεων, σημαντικό κριτήριο αποτελεί για την NAVIGON και η διαθεσιμότητα της πλοήγησης. Η NAVIGON εργάζεται ήδη πάνω στην ανάπτυξη των εφαρμογών που με τη βοήθεια της δορυφορικής τεχνολογίας θα κάνει την πλοήγηση ακόμη πιο ευέλικτη και εργονομική για το χρήστη. Το τρέχον project που φέρει την κωδική ονομασία „Sister“, στοχεύει στην ανανέωση των χαρτών σε πραγματικό χρόνο, καθώς και την ανανέωση του προορισμού βάσει των τρεχόντων γεγονότων μέσω δορυφορικού σήματος».

ΠΗΓΗ:Δελτίο Τύπου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
SYNC ME @ SYNC